Klimatizace je během horkých měsíců doslova záchranou – zajišťuje příjemné prostředí doma, v kanceláři i v autě. Aby však fungovala správně, potřebuje pravidelnou údržbu. Mnoho lidí si ale neuvědomí, že jejich klimatizace potřebuje servis, dokud už není pozdě. Jak tedy poznat, že je čas zavolat odborníka?
Pokud klimatizace dříve ochladila místnost během pár minut, ale nyní jí to trvá mnohem déle, nebo některé místnosti zůstávají teplé, něco není v pořádku. Může jít o zanesený filtr, únik chladiva nebo problém s kompresorem.
Bzučení, vrčení, chrastění nebo pískání – to všechno jsou známky toho, že něco uvnitř klimatizace nefunguje správně. Může jít o uvolněné součástky, poškozený ventilátor nebo jiné mechanické problémy, které by měl zkontrolovat technik.
Pokud z klimatizace vychází nepříjemný zápach, je to varovný signál. Nejčastěji se jedná o nahromaděné bakterie, plísně nebo zanesené filtry. Dlouhodobé vdechování takového vzduchu může mít negativní vliv na zdraví, obzvlášť u alergiků.
Přítomnost vody nebo vlhkosti kolem vnitřní jednotky (kondenzace, kapky vody na krytu) může znamenat problém s odvodem kondenzátu nebo ucpaný odvodní kanálek. Pokud klimatizace nezvládá správně odvádět vlhkost, je potřeba ji vyčistit nebo opravit.
Zaznamenali jste nárůst účtu za elektřinu, přestože klimatizaci používáte stejně jako obvykle? Neefektivní provoz může být důsledkem opotřebování, zanesených filtrů nebo úniku chladiva. Pravidelný servis pomůže zajistit její optimální výkon a nižší spotřebu.
Pokud se klimatizace sama vypíná, vůbec nereaguje na ovládání nebo má problém s udržením nastavené teploty, může jít o závadu na elektronice nebo termostatu. Tyto problémy vyžadují zásah kvalifikovaného technika.
Ideální je nečekat na problémy a klimatizaci nechat zkontrolovat pravidelně – ideálně jednou ročně před začátkem letní sezóny. Díky tomu bude připravená podat maximální výkon bez nečekaných výpadků.